I bare witness that there is no god except Allah, and
I bare witness that Muhammad is the messenger of Allah.

Thursday, February 10, 2011

Sambungan "Inginku buang karat itu"

“Ukhti, kenapa ni?” Mariah perasan wajah Nadia yang berubah riak. Kelihatan matanya sudah mula berkaca, menanti mutiara gugur darinya. Mariah bangun dari kerusi duduknya mendekati Nadia. Diraihnya jejari mulus Nadia yang sedang menekup muka. Perasaan bersalah mula menjalari hatinya.
Nadia mengetap bibirnya sambil menunduk. Kisah silam menerjah fikiran. Terasa insaf dengan "jahiliahnya" dahulu  yang bagi dirinya banyak membuang masa mudanya di zaman belajar.

"Afwan jika tutur bicara ana mengguris hati enti. Erm, janganlah nangis. Dah tak comel muka tu. Nanti sembap pula mata nak pergi kerja." Mariah berlelucon untuk menarik perhatian teman serumahnya yang lebih tua tiga tahun darinya itu. Menanti ketawa kecil yang terpancul dari mulut Nadia.

"Enti ni, kesitu pula dia. Kan hari ni cuti.... Tapi, tak salah kan jika menangis kerana menyesali kesilapan dahulu. Andainya waktu bisa berputar, ingin rasanya kembali ke zaman awal remaja dulu, belajar tentang islam and the most important thing is menjalankan kewajipan sebagai seorang penganut Islam yang sejati."

Mariah mengangkat kening. Agak hairan dengan pernyataan ukhtinya yang sentiasa bermuhasabah diri. Baginya, Nadia banyak membantunya dalam kerja dakwah. Sentiasa mengingatkan dirinya agar sentiasa memperbaharui niat dan iman. Kerana syaitan akan sentiasa membisikkan anasir2 halus yang bisa menjadikan gerak kerja seseorang muslim itu tersasar dari landasannya. Tambahan pula, peribadi Nadia dan tingkah lakunya yang sangat halus dan sopan membuatkan Mariah sangat mengaguminya dalam diam.

Nadia tersenyum kecil dengan tindakan refleks Mariah. Memang dia tidak pernah bercerita dengan sesiapa tentang kisah hidupnya dahulu. Tetapi tidak pernah dia menyesal dengan segala percaturan Allah terhadap dirinya. Dia sangat ingin mensibghahkan seluruh kehidupannya dengan deenullah. Bukan hanya menjadi muslim dalam kad pengenalan sahaja.

"Kenapa buat muka macam kartun ni? Mariah, nak tahu tak. Orang yang beriman n bertakwa itu sebenarnya bukan orang yang tak pernah buat  dosa, sebab kita bukan maksum. Tetapi once dia dah sedar akan kesalahnnya, dia akan segera beristighfar, bersegera mencari ampunan dari Rabbnya. Kalau tak percaya, cuba chek (3:133)"

Mariah segera mencapai tafsir merahnya. Subhanallah, terasa seperti ayat Allah itu menegur dirinya. Seluruh ayat dalam muka surat itu sangat menyentuh hatinya. Sesungguhnya benarlah firman Allah salam surah Az-Zukhruf, ayat 36, bahawasanya barangsiapa yang berpaling dari al-Quran, syaitanlah yang akan menjadi mentornya. Mariah mengangkat muka menatap Nadia. Mencari ketenangan dari wajah mulus itu

"Kalau ukhti tak keberatan, boleh ana tahu macam mana ukhti boleh terjebak dengan tarbiyah ini?"


"Nak tahu juga ke? Panjang tau, sampai esok pun tak habis. Nanti mengganggu pula masa enti nak cari bahan untuk pengisian hari ini"

"Ala....cerita r.. Tak semestinya kita bergantung pada bahan bertulis je jika nak mentarbiah diri. Ada kalanya kita perlu belajar dari pengalaman orang lain juga untuk mematangkan diri. Allah tahu kita tak kuat untuk sesuatu ujian itu, sebab itulah kita tidak diuji sebegitu. Cuba kita lihat pengorbanan orang-orang yang terdahulu, ada yang :

1.      Dicakar dengan sikat besi.
2.      Digergaji tubuhnya.
3.      Diikat dengan empat ekor kuda yang berlawanan arah, lalu kuda itu dipukul untuk lari sekencang-kencangnya hingga robeklah badan orang itu.
4.      Dibakar dengan tungku api yang berisi minyak panas.
Semata-mata nak tegakkan kalimah Allah. Tetap thabat dalam jalan dakwah ini."

................

"Ana merupakan anak bongsu dari empat beradik. Kami hidup dalam suasana yang sangat normal as orang Kuala Lumpur. Walaupun ibu dan ayah ana bukan berpangkat besar, tapi kami hidup agak senang. Biasalah, semua adik beradik lain  dah dewasa, masing-masing bawa haluan sendiri. Lagi pun beza ana dengan kakak atas ana sepuluh tahun. Jadi, selalunya kalau ana minta apa2 senang je dapat."

Sayup2 kedengaran laungan azan dari masjid berdekatan.....

"Alhamdulillah, penyeru Allah pun dah ingatkan kita tentang temujanji kita dengan Allah. Boleh kita berhenti sekarang? Nanti sambung lagi ea.." Nadia berkata.

"Baiklah ukhti sayang..jom ana tolong jadi driver untuk ke masjid. Nak juga kumpul saham untuk akhirat ni."Mariah bermurah hati menawarkan diri. Meskipun dalam haid dia tidak pernah melepaskan peluang untuk menghadiri kuliah subuh yang disampaikan di masjid.

........bersambung.............

1 comments:

Nur Adibah Ridzuan said...

alhamdulillah, Allah beri kekuatan untuk menulis
selamat membaca....

Post a Comment