I bare witness that there is no god except Allah, and
I bare witness that Muhammad is the messenger of Allah.

Wednesday, June 29, 2011

Debush..!Sedarlah Wahai Insan Kerdil

Pesan murabbiah, setiap orang yang ingin berubah ke arah fitrah akan mengalami perubahan revolusi..Sikit demi sedikit..Tapi, bila dah agak lama mengalami proses tarbiah, jangan terlalu manjakan diri..
Jawapan yang selalu saya utarakan bila isu "hijrah" dibahaskan.
-Ala kak.Kita kan manusia biasa je..,berubah sikit demi sikit la nak tinggalkan jahiliah dulu...
Si murabbiah tersenyum saja mendengarkan jawapan mutarabbinya. Tidak terus menegur, kerana fiqh dakwah itu seni. tak semestiya terus tegur on the spot.Tapi, hati seorang kakak mana yang tidak lapang bila si adik masih terkesut- kesut menyusun langkah membaiki diri. Jalan ini masih panjang. Masa terus cepat berlalu. Lagi banyak "kerja" yang harus diselesaikan. Kerjanya bukan melayan si manja yang perlu dibelai setiap masa kerana dirinya akan pergi juga suatu masa nanti meninggalkan pewaris yang bakal meneruskan "kerja" ini.

Lalu si kakak menghantar butir hikmah kepada si adik..

Al-Hasan AL-Bashri mengkategorikan orang yang tidak qiamullail sebagai orang miskin, sebab ia gagal mendapatkan banyak sekali kebaikan. Malam hari saat terindah bermunajat (berdoa) kepada Allah Ta'ala, bukti kemenangan seseorang atas jiwanya, dan pesta kemenangan diri atas daya tarik 'tanah'. Al-Hasan AL-Bashri berkata, "Jika anda tidak dapat qiamullail dan berpuasa di siang hari, ketahuilah anda orang miskin, terbelenggu oleh dosa dan kesalahan"


Al-Hasan AL-Bashri juga  berkata, "Jika seseorang mengerjakan dosa, ia tidak dapat mengerjakan qiamullail, gara-gara dosanya itu".


Astaghfirullah...Astaghfirullah....Astaghfirullah....

0 comments:

Post a Comment