I bare witness that there is no god except Allah, and
I bare witness that Muhammad is the messenger of Allah.

Monday, November 8, 2010

.:Cinta Agung:.

Cinta! Suatu perkataan y memiliki makna yang luas. Walaupun tidak dapat didefinisikan secara pasti,namun kewujudan cinta diakui oleh semua orang. Al-Ghazali mengatakan, "Cinta itu ibarat sebatang pohon yang subur. Akarnya tetap di bumi, cabangnya di langit & dari buahnya lahir batin, lidah, dan anggota badan. Cinta muncul dari hati. Cinta sejati hanyalah kepada Allah!..(dipetik Cahaya Januari?Februari 2007) "

Inginku kongsi kisah cinta seorang hamba....

Suatu hari Nabi Isa as lalu dihadapan seorang pemuda yang sedang menyiram tanam-tanamannya. Pemuda itu berkata "Wahai nabi Isa, mintalah kepada Allah supaya memberikan aku rasa cinta kepada-Nya sebesar zarah"
Berkata Nabi Isa,"Kamu tidak akan dapat menanggungnya walaupun sebesar zarah"
Pemuda itu membalas," Mintalah sebesar setengah zarah"
Nabi Isa as berdoa,"Wahai Tuhanku. Kurniakan kepadanya rasa cinta kepadamu sebesar setengah zarah." Kemudian nabi Isa as berlalu dari tempat tersebut.
Selepas beberapa bulan, nabi Isa lalu di tempat yang sama dan baginda mendapati pemuda tersebut tiada lagi di situ. Nabi Isa diberitahu bahawa pemuda itu sudah gila dan berada di atas sebuah gunung. Nabi Isa lantas pergi mencari pemuda itu dan mendapati dia sedang memandang ke langit. Nabi Isa memberi salam kepada pemuda itu teteapi tidak dijawab salamnya. Allah memberi wahyu kepada nabi Isa, mafhumnya,"Bagaimana dia(pemuda) itu dapat mendengar percakapan manusia sedangkan didalam hatinya terdapat setengah zarah rasa cintanya kepadaKu. Demi kekuasaanKu, jika Aku memotongnya menjadi dua, dia pasti tidak merasai kesakitannya."
Subhanallah...! Hebatnya cinta yang sejati terhadap Khaliqku... Terasa malu tatkala membaca kisah ini. Refleksi diri, kononya mengaku ingin mengharap cintaNya. Memang tidak dapat menyamai rahmat dan kasihnya terhadap diri ini. Walau hanya sebiji bola mata, amalan yang dilakukan tidak dapat menyamainya.


Sabda junjungan besar Nabi Muhammad SAW, maksudnya: "Cinta kamu terhadap sesuatu akan menyebabkan kamu buta dan tuli"(HR riwayat Ahmad dan Daud)


Ya Allah, berilah hamba peluang untuk membalas cintaMu...

0 comments:

Post a Comment